بررسی سئو یه روشه برای دنبال کردن رد پای شرکتهای آنلاین و سر درآوردن از کارشون. این پست قرار نیست خیلی تخصصی صحبت کنه، فقط میخواهیم شما خواننده های مطالب دارکوب، درک روشنی از بررسی سئو داشته باشید تا خودتون ببینید آیا شرکت شما هم میتونه سودی از این ماجرا ببره یا نه.
اینجا یه سری از بررسی های ساده سئو رو توضیح میدیم؛ دقت کنید که بهینه سازی موتور جستجوی محلی با بهینه سازی موتور جستجوی ملی فرق داره.
بهینه سازی موتور جستجوی محلی یعنی اینکه کسب و کار داره سعی میکنه برای جستجوهای محلی رتبه بگیره. این مدل کسب و کارهای معمولا به ترافیک محلی نیاز دارند و میخوان مشتریها رو به محل فیزیکی و ساختمون کارشون دعوت کنند یا خدماتی ارائه میدن که میخوان از یه منطقه خاصی باهاشون تماس بگیرن.
شرکتی که بهینه سازی موتور جستجوی سنتی ارائه میده، محصولات و خدماتش به محل کارش وابسته نیستند. مثلا یه مغازه آنلاین رو در نظر بگیرید که به سراسر ایران کالا میفرسته یا یه وبلاگ نویس، براش فرقی نمیکنه خواننده هاش از کجا هستند. اصولا با سئوی سنتی دیگه مکان جغرافیایی اهمیتی نداره.
شما چه دنبال سرچ محلی باشید چه سنتی، یه چیزی ثابت میمونه و فرقی نداره؛ الگوریتم های جستجو دائما در حال تغییرند و یه وسط یه چیزی که در همه تغییرات ثابت میمونه اینه که گوگل روی سایتها دنبال اعتبار و کیفیت میگرده.
گوگل به دامنه، سایت، حس و حال شرکت و کیفیت لینکهایی که به وب سایت وارد میشن نگاه میکنه و بر اساس اونها در مورد رتبه ای که میخواد به سایت بده قضاوت میکنه. بازرسی سئو به تک تک این عناصر نگاه میکنه و اونها رو با شرکتهای رقیبش مقایسه میکنه و بعد در مورد اینکه چطور میشه رتبه وب سایت رو بهتر کرد، پیشنهاداتی میکنه.
بازرسی شامل چه چیزهاییست؟
اگه بدونید یه چیزی چه مسائلی رو در بر میگیره بهتر اون رو درک میکنید. همونطور که قبلا گفتیم، بازرسی های سئو به دامنه ربط داره، به خود سایت و به لینکهایی که به سایت وارد میشن. بازرسی جستجو هم به این عناصر نگاه میکنه و هم پیشنهاداتی برای بهبود رتبه جستجوی سایت میده.
یه متخصص سئوی خوب از این پیشنهادات بر اساس تجربه و چیزهایی که گوگل گفته به نفع سایت استفاده میکنه.
عناصر درون-سایت
گوگل هم مثل متخصصان جستجو اعتقاد داره که مهمترین عاملی که میتونه روی رتبه بندی ها اثر بذاره، خود وب سایته. ساختار وب سایت، تصاویری که روش استفاده شده و خیلی از عوامل دیگه ای که همه هم روی سرچ محلی اثر میذارن و هم روی سرچ ملی.
ما میخواهیم هر کدوم از این عوامل درون-سایت رو باز کنیم و نهایت سعیمونو میکنیم که از مباحث تخصصی دور بمونیم. هدف اینه که مدیر یه شرکت کوچیک بدونه بازرسی سایت چی لازم داره. پس اگه اصطلاحی هم گفته بشه، معنیش هم گفته میشه و شما میتونید با دونستن همه این مسائل، با اعتماد به نفس تصمیم گیری کنید.
ساختار سایت
ساختار وب سایت نشون میده که سایت روی گوگل چطوری رتبه میگیره. گوگل میخواد به سایتهایی لینک بده که ساختاربندی خوبی داشته باشند و بهترین تجربه کاربری رو برای سرچ کننده ها فراهم میکنند:
آیا قالب صفحات با عقل جور درمیاد؟
صفحات چطوری بهم وصل شدند؟
ساختار صحیح وب سایت رو در شکل زیر میبینید:
کدنویسی وب سایت یه سری ویژگی های اساسی داره، شامل توصیفات متا و سایر عناصری که برای وب سایت و نحوه نمایشش در صفحه نتایج موتور جستجو حیاتیاند.بازرسی سئو این تگ های مهم رو ارزیابی میکنه و برای اینکه سایت بتونه رتبه بهتری کسب کنه یه سری پیشنهادات برای تغییر ارائه میده.
اگه سایت یه سایت محلی باشه، تگ هایی داره که مستقیما با موتور جستجو ارتباط دارند و موتور جستجو از طریق اونها نوع کسب و کار، محلش، راههای دستیابی به محل و غیره رو میفهمه.
عناصر زیادی به بازرسی موتور جستجو میرن، تکرار میکنم، وب سایت مهمترینشونه و برای رتبه گرفتن در جستجوها نقش مهمی ایفا میکنه. باید بدونید چه چیزهایی مانع از رتبه گرفتن وب سایتتون میشن.
به نظرتون یه شرکت کوچیک میتونه بدونِ سایت رتبه بگیره؟ شاید بتونه اما شرکتها مالک شبکه های اجتماعیشون نیستند، پس هیچ کنترلی روش ندارند. هر چی کنترل بیشتر باشه بهتر میتونه منافع شرکتشو کسب کنه. ما اینو بیشتر برای شرکتهای کوچیکتر و وابسته به محل میبینیم. گوگل به سایتشون نگاه میکنه و متوجه میشه کی هستند و چی کار میکنند و این اطلاعات رو تأیید میکنه.
عناصر برون-صفحه ای که در بازرسی سئو شرکت دارند
عناصر برون صفحه ای که روی رتبه جستجوی سایت اثر میذارن به وب سایتهایی بستگی دارند که به شما لینک دادهاند. مثلا یه صفحه فیسبوک برای شرکتتون باز میکنید. وقتی دارید پروفایلتونو پر میکنید، آدرس، شماره تلفن و آدرس سایتتونو وارد میکنید، این آدرس به وب سایت شرکتتون لینک میشه. همینطوری این لینکهایی که روی سایتهای دیگه به وب سایت شما داده میشن، همون عناصر برون-صفحه ای هستند که روی رتبه سایتتون اثر دارند.
ایجاد لینک
بازرسی سایت، لینکهایی رو که به سایتتون وارد میشن ارزیابی میکنه. به تعداد لینکها، ارزششون و تبادلی بودنش نگاه میکنه.
هر چی این لینکها بیشتر باشن براتون بهتره، اما باید لینکهای خوب باشند. اگه بازرسی ببینه لینکهاتون خوب نیستند، پیشنهاد حذف یا ردکردنشونو میده.
به دست آوردن لینکهای خوب کار آسونی نیست. به جز شبکه های اجتماعی و رفرنسهایی که از مطالبتون استفاده کردند، باید از وبلاگ نویسها و وب سایتهای شرکتی و سازمانی هم لینک بگیرید. بسته به نوع کسب و کارتون و وب سایتهای معتبر متفاوته.
شرکتهایی که به سرچ محلی وابسته اند، لینک محلی میخوان. این لینکها از وب سایتهای محلی دیگه باید بیان. مثلا یه رستوران باید از یه وبلاگ یا یه منتقد غذای محلی لینک بگیره.
متخصص سئو باید چه بازرسی هایی انجام بده؟
اگه یه متخصص سئو بخواد بازرسی انجام بده باید به چند تا چیز دسترسی داشته باشه. لازم نیست زیادی بهشون دسترسی بدید، مگر اینکه ببینید دارن واقعا یه مشکلاتی رو در ارتباط با بازرسی حل میکنند. بعدا در این مورد بیشتر صحبت میکنیم. فعلا دسترسی های معمول باید شامل این موارد باشند:
دسترسی Read-only به آنالتیکسها
دسترسی Read-only به کنسول سرچ
دسترسی Read-only به ابزار وبمستر Bing
متخصص سرچ برای بررسی موارد دیگه ای که روی رتبه اثر میذارن از ابزاری که در اختیار داره استفاده میکنه.
علاوه بر اون دسترسی ها، به این موارد هم نیاز داره:
چند تا از رقباتون
کلیدواژه هایی که میخواهید براشون رتبه بگیرید
تاریخچه وب سایت
سایر کارهایی که برای سئوی وب سایتتون در گذشته انجام دادید
متخصص سئو باید یه پرسشنامه داشته باشه یا یه مصاحبه تلفنی باهاتون انجام بده و این موارد رو ازتون بپرسه.
وقتی بازرسی انجام شد متخصص سرچ یه لیست کامل از وظایفی که برای کسب رتبه باید انجام بدید بهتون ارائه میده.
چرا زحماتی که برای بهینه سازی موتور جستجو میکشیم به نتیجه نمیرسه؟
تو هر پروژه ای امکان شکست هست. این بخش به بخش برای اینه که شانس موفقیت بازرسی سرج و کمپینتون افزایش پیدا کنه. کامل مشخص کنید که چه نتایجی میخواهید بدست بیارید و در چه زمانی میخواهید بهش برسید. یه جدول زمانبندی شده درست کنید و اطلاعات دقیق شامل کلیدواژه ها، رقبا و غیره رو توش وارد کنید. بذارید جدول باز بمونه تا بعدا هم بشه تغییرش داد.
منظورمون از تغییر چیه؟
گوگل دوست داره همه چیز برای کاربرهاش جالب بمونه. شاید بخاطر همینه که سالی 500-600 تغییر در الگوریتمش بوجود میاره. بسته به زمانی که بازرسی براتون انجام میشه و اینکه چه وقتی برای اصلاح مواردی که تو پیشنهادات بازرسی گفته میشه اقدام میکنید، ممکنه نیاز به بروزرسانی باشه. یعنی اگه گوگل یه تغییری تو الگوریتمش بده و یه چیزهایی رو عوض کنه شاید متخصص سرچ بازرسی مجبور بشه دوباره اون موارد رو بررسی کنه.
مواردی که تو لیستمون گفتیم بیشتر میشه، این لیست فقط برای شروعه کاره.
بعدی چیه؟
وقتی بازرسی انجام شد، چند تا گزینه پیش رو دارید. بسته به اطلاعاتتون یا توانایی های کارمندهاتون میتونید خودتون کار رو انجام بدید یا از یه متخصص کمک بگیرید که همه یا بخشی از کار رو به عهده بگیره.
گزینه اول
اگه کارمندی دارید که میتونید وظیفه بازرسی رو به عهده بگیره، متخصص سرچ فقط کافیه کمک کنه و کمکش به این صورت باشه که در دسترس باشه و به سوالاتی که درباره نحوه اجرای وظایف در حین بازرسی دارید پاسخ بگه.
گزینه دوم
شما یه یکی از کارمندهاتون توانایی انجام بعضی از وظایف بازرسی رو داره. اینطوری حداقل هزینه هاتون پایین میاد.
یه نکته ای که باید اینجا عرض کنم، اینه که الآن وقت این نیست که متخصص سئو شما رو آموزش بده که بتونید کارهای بازرسی رو انجام بدید. در صورتی که خودتون نحوه انجام کار رو از اول بلدید این گزینه رو انتخاب کنید.
گزینه سوم
اونقدر سرتون شلوغه که نمیتونید این کارها رو هم انجام بدید. اینجا باید به یه متخصص سرچ تکیه کنید که براتون کارها رو انجام بده.
گزینه دوم یا سوم؟
بعد از اینکه بازرسی کامل شد و وظایف تقسیم شدند باید شما و متخصص سئو درک روشنی از انتظارات و بازه زمانی که کار قراره توش انجام بشه داشته باشید.
متخصص سئو ممکنه به سیستم مدیریت پروژه دسترسی داشته باشه. با این سیستمها میشه وظایف، مهلت زمانی و وظایف انجام شده رو قالب بندی کرد.
هر متخصص جستجو ممکنه متفاوت از دیگری کار کنه و بخاطر همین اگه سیستم مدیریت پروژه هم نداشتند مشکلی نیست. فقط باید خودتون نسبت به وظیفه ای که دارید انجام میدید، احساس اعتماد به نفس داشته باشید.
تا حصول نتیجه کمی طول میکشد
بسته به مقدار کاری که نیاز هست، ممکنه تکمیل وظایف کمی طول بکشه. اما یادتون هم باشه که تا موتورهای جستجو سایتتونو با الگوریتمهای پیچیدهشون تطبیق بدن و در مورد رتبه سایتتون تصمیم گیری کنند زمان میبره.
شغل ما اینه که به موتورهای جستجو ثابت کنیم که شایسته رتبه گرفتن برای کلیدواژه ها، صنعت یا محلی که میخواهیم براش رتبه بگیریم هستیم و این کار هم زمانبره. اگه یه متخصص سرچ تو این کار کمکتون کنه، باید اونقدر روی کار بمونه تا اطمینان حاصل کنید که کار به نتیجه رسیده.
بازرسی سئو چقدر میشه؟
چون هیچ استانداردی تو این کار نیست، قیمتها به متخصصی که انتخاب میکنید بستگی داره. یه سری عوامل هستن که میتونن روی قیمت بازرسی سئو اثر بذارن. به اندازه وبسایت بستگی داره، اینکه آیا هدفتون رتبه گرفتن در یک منطقه محلیه یا هدفتون رتبه گرفتن در سطح ملی باشه یا سایر عوامل مثل زمانی که طول میکشه تا بازرسی انجام بشه.
فکر نکنید اگه قیمتها بالا بودند براتون بده، معمولا هر چی قیمت بالاتر باشه، یه برند ملی بزرگه که میلیونها لینک داره، با هزاران صفحه و خیلی چیزهای دیگه که باید جمع بشن تا ببینید چطوری روی رتبه اثر میذارن.
اگه میخواهید سایتتونو بازرسی کنید و قیمت پایینی بهتون پیشنهاد شد، به نظر من باید مواظب باشید چیزی رو که براش پول میدید تحویل بگیرید.
آیا هزینههای دیگه ای هم هست؟
تو سه گزینه ای که در بالا عنوان کردیم، اگه متخصص سئو قرار باشه برای کارها کمکتون کنه، یه سری هزینه های اضافی هم هست. این چیزها براشون معموله که بخوان برای امکانات و چیزهای اضافی جداگانه هزینه بگیرند.
هر متخصصی یه جور هزینه ها رو حساب میکنه، بعضیها ممکنه یه مقدار ثابتی به صورت ماهانه یا سالانه دریافت کنند و مقدار ساعتهایی که در ماه یا سال باید روی سایت کار کنند رو مشخص کنند، بعضی ها هم ممکنه پروژه ای کار کنند، یعنی شما همه مبلغ رو قبل از کار پرداخت میکنید، یا نصفشو قبل از کار و نصف دیگه رو بعد از اینکه کار تموم شد و تحویل گرفتید.
اگه میخواهید تو جستجوها رتبه بگیرید، متخصص سئو اونچه رو که تا حصول نتیجه باید طی بشه براتون توضیح میده. اگه بازرسی سئو نداشته باشید مثل این میمونه که ماشین بنزین تموم کرده تونو ببرید پیش مکانیک و بپرسید مشکلش چیه. یعنی حتی یه نگاه هم بهش ننداختید و فقط میدونید یه مشکلی داره. بازرسی سئو دیگه حدس و گمان رو میذاره کنار و مستقیم میره سر اصل مطلب.
اگه رتبه سایت شما هم روی موتورهای جستجو مشکل داره، ما خوشحال میشیم بتونیم یه بازرسی روی ظاهر آنلاین کسب و کارتون انجام بدیم. دارکوب متخصص طراحی و سئوی وب سایت بر اساس نیازها و اهداف مشتریهاشه.