بازاریابی دیجیتال یک اصطلاح کلی برای انواع بازاریابی آنلاین به حساب می آید. صنایع به کانالهای دیجیتال مثل جستجوی گوگل، شبکه های اجتماعی، ایمیل و وب سایت ها نفوذ کرده اند و از این طریق با مشتریهای فعلی و احتمالی آینده شون ارتباط برقرار میکنند.
واقعیت اینه که الآن مردم دو برابر 12 سال پیش وقتشونو در دنیای آنلاین میگذرونن و این مسئله کل زندگیشونو تحت تأثیر قرار داده. نحوه خرید کردنشون تغییر کرده و بازاریابی آفلاین دیگه به اندازه قبل مؤثر نیست.
اما مفهوم بازاریابی تغییری نکرده و مثل قبل ارتباط با مخاطب در مکان درست و در زمان مناسب معنی میشه. و با توجه به رفتارهای این دوره و زمانه، یعنی باید جایی بازاریابی رو انجام بدید که مخاطب شما بیشتر زمانشو اونجا میگذرونه: در اینترنت.
بازاریابی دیجیتال یا به عبارت دیگه هر نوع بازاریابی که به صورت آنلاین وجود داره.
اگه خواننده همیشگی مقاله های دارکوب بوده باشید، باید مقالات ما رو در مورد بازاریابی داخلی خونده باشید. میدونید که این نوع بازاریابی نوعی بازاریابی مؤثر برای جذب، انتقال، نزدیکی و راضی کردن مشتریان آنلاین به حساب میاد. اما هنوز مردم در مورد بازاریابی دیجیتال خیلی سوال دارند.
با اینکه یه بازاریاب داخلی فصلی شاید بگه بازاریابی داخلی و دیجیتال از نظر مجازی یک چیز هستند اما یه سری اختلافات جزئی این وسط وجود داره. و بعد از بحث های زیادی که با بازاریابها و صاحبان صنایع در امریکا و انگلیس، آسیا، استرالیا و نیوزلند داشتم، خیلی چیزها در مورد تفاوتهای کوچیکی که در قسمتهای مختلف جهان دیده میشه فهمیدم.
بازاریابی دیجیتال دقیقا چیست؟
از خود وب سایت گرفته تا برندسازی آنلاین، تبلیغات دیجیتال، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و فراتر از اونها روشهایی اند که همه زیر چتر بازاریابی دیجیتال قرار میگیرند. بازاریاب دیجیتالی خوبه که تصور روشنی از هر کدوم از روشها و اهدافشون داشته باشه و اونها رو به خوبی بشناسه.
در اینجا با خلاصه ای از وسیله ها و روشهای معمول آشنا میشید:
وسایل بازاریابی دیجیتال:
وب سایت
پست های وبلاگ
کتاب الکتریکی و گزارش
اینفوگرافی
ابزار تعاملی
کانالهای شبکه های اجتماعی
پوشش های آنلاین (مثل نقدها، اخبار و گزارشها)
بروشورها و کتابهای آنلاین
مسائل مربوط به برند سازی (مثل لوگو، فونت و غیره)
روشها:
بهینه سازی موتور جستجو (سئو)
فرایند بهینه سازی وب سایت برای اینکه بتونید در صفحه نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری بگیرید. بنابراین تعداد ترافیک طبیعی (یا رایگان) که وب سایتتون دریافت میکنه افزایش پیدا خواهد کرد.
بازاریابی محتوا
تولید و تبلیغ محتوا با هدف معرفی و شناساندن برند، رشد ترافیک، جذب کاربر دائمی یا مشتری.
بازاریابی داخلی
بازاریابی داخلی به نظریه قیف کامل اشاره داره و هدفش جذب، تبدیل، نزدیکی و خرسند کردن مشتریهاست و این کارو از طریق محتوای آنلاین انجام میده.
بازاریابی شبکه های اجتماعی
تبلیغ برند و محتوا در شبکه های اجتماعی برای معرفی برند به مردم، هدایت ترافیک به وب سایت شرکت و جذب کاربرهای دائمی.
تبلیغات کلیکی یا PPC
در این روش هر بار که کسی روی تبلیغتون کلیک کنه به منتشر کننده تبلیغ باید مبلغی رو پرداخت کنید، این نوع تبلیغات ترافیک رو به سمت وب سایت هدایت میکنه. یکی از رایج ترین انواع تبلیغات کلیکی، گوگل ادوردز است.
بازاریابی وابسته
نوعی از تبلیغ وابسته به عملکرد که در اون شما برای تبلیغ محصولات یا خدمات شخص دیگری در وب سایت خودتون یک کمیسیون دریافت میکنید.
تبلیغات محلی
تبلیغات محلی به تبلیغاتی اشاره داره که در کنار محتوای رایگان، اولویت رو به محتوا و امکانات روی پلتفرم میده. مثل BuzzFeed ، اما خیلی از مردم تبلیغات شبکه های اجتماعی (مثل فیسبوک، اینستاگرام) رو هم جزء تبلیغات محلی به حساب میارن.
اتوماسیون بازاریابی
اتوماسیون بازاریابی به نرم افزاری اشاره داره که هدفش خودکار کردن فعالیتهای بازاریابیه. خیلی از دپارتمان های بازاریابی مجبورند کارهای تکراریشونو خودکار کنند. این کارهای تکراری شامل ایمیل، شبکه های اجتماعی و سایر فعالیتهای وب سایت میشن.
بازاریابی ایمیل
شرکتهای مختلف از بازاریابی ایمیلی برای ارتباط گیری با مخاطبشون استفاده میکنند. معمولا ایمیل برای تبلیغ کردن محتوا، تبلیغها و حراجها بکار میره و میتونه مردم رو به سمت سایت شرکت هدایت کنه.
PR آنلاین
PR آنلاین فعالیتیه که پوشش آنلاینی رو که بدست اومده به کمک انتشارات دیجیتال، وبلاگ و سایر وب سایتهای مبتنی بر محتوا امنیت می بخشه. خیلی شبیه PRهای آنلاینه اما در فضای آنلاین انجام میشه.
- ۹۶/۰۷/۲۹