گاهی پیش میاد که انتظار دارید سایتی تحویل بگیرید با کد اما میبینید بهتون گرافیک تحویل می دهند درسته که شما متخصص نیستید ولی میدونید چی خوبه چی بد. چی به نفعتونه چی نیست. تنها چیزی که شما میخواستید یه سایت بود که کمک کنه تو عرصه آنلاین موفق بشید
اما ما نمیذاریم دیگه این چیزا براتون پیش بیاد. چند تا راز هست که طراح های گرافیکی هیچ وقت بهتون نمیگن و دونستنشون میتونه تو وقت و هزینه های شما صرفه جویی کنه.
شما میخواهید سایتتون ظاهر خوبی داشته باشه و روی کاربرها تأثیر بذاره اما زیبایی نمیتونه منجر به فروش بشه.
چیزهایی رو که حتما دوست دارید کاربرها قبل از خروج از سایتتون ببینن بهشون نشون بدید.
اگه میتونید هم زیبا باشید و هم نتیجه بگیرید خب خیلی خوبه، حتما این کارو بکنید. اما اگه فکر میکنید فقط باید یکیشو انتخاب کنید، نتیجه گرفتن رو انتخاب کنید
فرض کنید دارید راجع به این فکر میکنید که چطوری خوش تیپ تر به نظر برسید.دقت کنید که طراحی سایت فقط یه قطعه از پازله. اگه پیامتون اشتباه باشه و بخواهید محتواتونو اصلاح کنید چی؟ اگه برندتون بازار اشتباهی رو هدف گرفته باشه چی؟ اگه استراتژی بازاریابیتون مشکلی داشته باشه چی؟
پس باید از متخصصی بپرسید که کارش عمومی تره و به سایت کلی تر نگاه میکنه. یکی که چند تا از عناصر روی سایتتونو تحلیل میکنه و محدوده مشکل رو پیدا میکنه. این متخصص ها همه عناصر رو میشناسن. میدونن عناصر در کنار هم چطور کار میکنن و هر کدوم چه سهمی در تبدیل مشتری دارن.
میگن هرچقدر پول بدی همونقدر آش میخوری، بعضی وقتا این حرف درسته. اما معنیش این نیست که باید کل زندگیتونو خرج یه طراحی سایت خوب بکنید.
خیلی از طراح ها هستن که از بی توجهی شما سوءاستفاده میکنن و به نفع خودشون از شما پولهای زیادی میگیرن و با استفاده از اصطلاحات فانتزی و زیبا حرف زدن چشماتونو میبندن.
حواستونو جمع کنید و اسیر این چیزها نشید
خیلی ها از مدیران صنایع به بهونه نگهداری سایت بیش از مقدار لازم پول میگیرن. چون هزینه های طراحی گرافیکی و توسعه سایت معمولا با هم حساب میشن، بعضی از شرکتهایی که به اصول اخلاقی پایبند نیستند سعی میکنند مشتری رو تو یه چرخه ای بندازن که بتونن به بهونه هزینه های نگهداری سایت هر ماه ازش پول بگیرن.
این هم با سیستم های مدیریت محتوا به راحتی انجام میشه. فقط باید وارد سایتتون بشید و دو سه تا کلیک کنید تا هزینه هاتون رو تغییر بدید، یه صفحه جدید به سایتتون اضافه کنید یا نوشته های قبلیتونو عوض کنید. همه این کارها رو خودتون میتونید انجام بدید.
درسته که این روزها باید متفاوت باشید تا بهتر دیده بشید اما بعضی از طراح ها دیگه یکم زیاده روی میکنند و سایتی طراحی میکنند که اونقدر خاصه که همه قوانین رو میشکنه – اون هم نه در جهت بهتر شدن. و نهایتش اینه که سایت خاص شما برای کاربرها تبدیل میشه به یه تجربه گیج کننده.
مشتریها میدونن که معمولا RSS بالای سمت راست سایت قرار داره و لوگو هم معمولا بالای سمت چپ سایت (هرچند که تو سایتهای فارسی زبان، چون فارسی از راست خونده میشه باید لوگو سمت راست قرار بگیره، اما سایتها معمولا به تقلید از سایتهای انگلیسی لوگوشونو سمت چپ میذارن) و ستونهای جهتیابی هم که معمولا زیر قسمت هدر قرار دارند.
حالا اگه این رسومات رو بشکنید، یه تجربه بازدیدکننده ای ساختید شبیه قدم زدن در یک جهان ناشناخته. هیچ چیز اونجا که باید باشه نیست، همه چیز برعکسه و گیج کننده است.
بهتره قبل از اینکه طراح استخدام کنید، با متخصص های برندسازی کار کنید تا هویت برند شما رو توسعه بدن. یا کار دیگه ای که میشه کرد اینه که با طراح های گرافیکی ای کار کنید که برندسازی بلد باشن و بتونن سایتی طراحی کنن که هویت برند شما رو منعکس کنه. در غیر اینصورت آدمای اشتباهی جذب میکنید و کل سایتتون فقط میشه تلف کردن پول.
طراح گرافیکی باید با روانشناسی رنگ آشنا باشه و بدونه چه تون رنگها و چه سایه هایی با چه آدمایی جور درمیاد. باید بدونه چه تصویری چه آدمایی رو جذب میکنه و برای چه کسایی جذابیت داره و چرا برای اونها جذابیت داره. باید بدونه وقتی آدما روی سایتها فرود میان و سایت شما رو جهتیابی مکنند تو ذهنشون چی میگذره.
طراح گرافیکی باید با روانشناسی رنگ آشنا باشه و بدونه چه تون رنگها و چه سایه هایی با چه آدمایی جور درمیاد. باید بدونه چه تصویری چه آدمایی رو جذب میکنه و برای چه کسایی جذابیت داره و چرا برای اونها جذابیت داره. باید بدونه وقتی آدما روی سایتها فرود میان و سایت شما رو جهتیابی مکنند تو ذهنشون چی میگذره.
هر چقدرشرکت طراح وب بدونه که چطور باید روی سایت شما کار کند سایت زیبا تری می توانید تحویل بگیرید پس طراح باید نیاز های کاربر را بشناسد