اگه با سئوی محلی تازه آشنا شدید و نمیدونید از کجا شروع کنید، حتما این مقاله رو از دارکوب بخونید.اگه یه مدتی اخبار سئو رو دنبال کرده باشید حتما میدونید که سئو دائما در حال تغییره. حالا وقتی به سئوی محلی میرسیم یعنی اینکه باید سایتتونو برای مشتریهایی بهینه کنید که برای شرکت محل شما سرچ میکنند. رقبای محلی شما دائما در تلاشند که بتونن تو نتایج سرچ محلی پیشرفت کنند و اگه شما نتونید جایگاه های بالا رو بگیرید، قطعا رقباتون جاتونو میگیرن.
برای اینکه بتونید برای عبارتهای سرچ محلی رتبه های بالاتری بگیرید، این مقاله 5 راهکار خیلی ساده معرفی میکنه:
به تگ های عنوان و توصیفات توجه کنید
تگ های عنوان و توصیفات یا title and meta description یه سری عناصر HTML اند که میتونید با بهینه سازیشون محتوای صفحه وب رو انعکاس بدید. متن تگ های عنوان و توصیفات روی صفحه نتایج گوگل یا هر موتور جستجوی دیگه ای نمایش داده میشه. وقتی شما عبارتی رو گوگل میکنید و صفحه نتایج ظاهر میشه، لینک های آبی همون تگ های عنوان اند و توضیحی که زیرش نوشته شده تگ توصیفاته. پارسال گوگل عرض منطقه ای که توش نتایج رو نمایش میده بیشتر کرد و الآن 600 پیکسل شده. بخاطر همین هم حالا 50 تا 60 کاراکتر تو تگ عنوان جا میشه. تگ توصیفات هم تقریبا 160 تا 200 کاراکتر رو نمایش میده. از این فضایی که در اختیار دارید باید به نحو احسن در جهت جلب مشتری استفاده کنید. ولی مواظب باشید تعداد کاراکترهاتون از این مقدار بیشتر نشه، وگرنه تو نتایج سرچ نصفه و نیمه نمایش داده میشه.
اگه سایت وردپرسی دارید و نمیدونید تگ عنوان و توصیفاتتون چطوری دیده میشن یا چند تا کاراکتر دیگه میتونید بهش اضافه کنید میتونید از ابزارهایی شبیه سازمثل SEOmofo یا Yoast’s SEO Plugin استفاده کنید.
عنوان و توصیفات نوشتن تو دنیای سئو یه هنره. تو دریای رقابتی که تو نتایج سرچ وجود داره، اگه این متن خاص و جذاب نباشه و نتونه از عهده توصیف مناسب محتوای صفحه بربیاد، نمیتونید زیاد کلیک بگیرید. به جز این، حتی یه کلمه یا کاراکتر اضافی باعث میشه نوشته تون نصفه ظاهر بشه و گوگل به جای قسمت اضافی آخرش سه تا نقطه میذاره. البته خیلی فاجعه ای هم نیست ولی خب حرفه ای هم نیست، به خصوص اگه از وسط جمله قطع بشه دیگه عنوان و توصیفاتتون اثرگذاری خودشو نداره.
پس این فضا خیلی باارزشه و هر یک کاراکتر حساب میشه. برای اینکه بتونید بهتر از این فضا استفاده کنید، این نکات رو رعایت کنید:
- هیچ وقت این فضا رو با نوشتن اسم صفحه حروم نکنید. حتما دیدید بعضی سایتها در ابتدای تگ عنوان نوشتند مثلا صفحه نخست. این اطلاعات هیچ کمکی به جذب مخاطب نمیکنه.
- اگه میخواهید مشتری محلی جذب کنید، اسم شهری که توش فعالیت دارید رو هم بنویسید.
- از یک کلیدواژه ی هدفدار استفاده کنید و اون کلیدواژه رو در محل مناسبی قرار بدید. بهترین جا در نزدیکترین محل به ابتدای تگه.
یادتون باشه که اگه سایت شرکتتون در نتایج جستجو نشون داده بشه، فقط یه قدم تا جذب مخاطب فاصله دارید. با حروم کردن کاراکترها و نوشتن چیزهایی که کمکی به جلب نظر مخاطب نمیکنند، شانستونو به باد ندید.
دایرکتوری های آنلاین
گوگل میگه از هر 5 مشتری چهارتاشون برای سرچ کردن از موتورهای جستجو استفاده میکنند. اما خیلی از شرکتهای کوچیک هنوز حتی یه جایگاه هم تو فهرست آنلاین کسب و کار محلی ندارند و این یعنی فرصت خیلی بزرگی رو دارن از دست میدن.
دقت کنید که شرکتتونو درست تو فهرست وارد کنید و مواظب باشید که همیشه بالای فهرست دایرکتوری ها باشه. در ضمن باید دنبال دایرکتوری های مطمئن و خوش نام بگردید. دایرکتوری های محلی که شرکتهای محلی رو فهرست میکنن رو سرچ کنید. مثلا عبارت “دایرکتوری + اسم شهرتون” رو گوگل کنید.
تو هر سایتی که اسم شرکتتون اومده باید بگردید که اسم شرکت، آدرس و شماره تلفنتون درست نوشته شده باشه و همه جا یکسان باشه. اگر جز این بود با مدیر سایت تماس بگیرید و ازش بخواهید براتون اصلاح کنه، چون غلط تایپی، شماره تلفن های متفاوت یا نداشتن شماره تلفن باعث میشه گوگل نتونه بفهمه کدوم اطلاعات در مورد شرکتتون درسته و در نتیجه اطلاعات اشتباه رو نمایش نمیده یا کلا شرکتتونو در فهرست نتایج نمیاره.
بهینه سازی گوگل مای بیزنس
Google My Business هم یه دایرکتوری به حساب میاد اما بزرگتر از دایرکتوریه. شرکتهای محلی باید حتما صفحه گوگل مای بیزنس شونو فعال کنند. فعال سازیش رایگانه و اگه درست بهینه سازیش کنید تأثیر خیلی زیادی در دیده شدن در فهرست محلی گوگل داره.
برای گرفتن صفحه گوگل مای بیزنس برید به آدرس google.com/business . باید یه پروسه تأییدیه رو بگذرونید تا گوگل یه کارت پستی با یه پین به محل شرکتتون بفرسته. بعد میتونید پین رو وارد کنید و شرکتتونو تأیید کنید.
چون گوگل میخواد از قانونی بودن شرکت و اینکه شما خودتون مالک شرکت هستید مطمئن بشه حتما باید این پروسه تأییدیه رو طی کنید. لطفا دقت داشته باشید که فقط مالک شرکت میتونید صفحه گوگل مای بیزنس بگیره. اگه سئوی شرکتتونو به یه آژانس بازاریابی دیجیتال سپردید، میتونید بهشون این اجازه رو بدید که مدیر صفحه تون باشند. به این ترتیب اگه بعدا هم رابطه کاریتونو با اون آژانس بهم زدید میتونید کنترل کارها رو خودتون به دست بگیرید.
قدم بعدی اینه که گوگل مای بیزنس تونو بهینه سازی کنید. برای این کار باید دسته بندی، توضیحات، ساعتهای کاری، نوع پرداختهای قابل قبول و غیره رو بدرستی توی صفحه تون وارد کنید. در ضمن باید لوگو و عکسهای شرکت، محصولات یا خدماتتونو آپلود کنید. (پیشنهاد میکنم حداقل 3 عکس آپلود کنید.)
تمام قسمتها رو یکی یکی به طور کامل پر کنید تا صفحه تون کامل باشه. اگه شرکتتون خدماتیه و یه محلی ندارید که مشتریها بتونن مراجعه کنند، موقع تنظیم گوگل مای بیزنس یه گزینه ای داره که میتونید آدرس محل شرکتتونو پنهان کنید.
بینگ هم یه صفحه مشابه صفحه گوگل مای بیزنس داره که شرکتهای محلی میتونن اونجا شرکتشونو ثبت کنند. برای ثبت شرکتتون در بینگ به صفحه Bing Places for Businessبرید. فرایند کار خیلی شبیه گوگل مای بیزنسه.
اهمیت نظرات آنلاین
بالاخره شرکتها دارن به اهمیت نظرات آنلاین مشتریهاشون پی میبرند. تازگی ها یه تحقیقی انجام شده که نشون میده 84 درصد مردم به به نظراتی که دیگران روی سایتها میذارن اعتماد میکنند و اگر شرکتی از مشتریش بخواد که براش روی سایتش نظر بذاره از هر 10 مشتری، 7 نفرشون این کارو میکنند.
برای ردیابی، مدیریت و گرفتن نظرات مشتریها نرم افزارها و ابزار بازاریابی مشهوری وجود دارند که چندتاشو اینجا بهتون معرفی میکنم:
علاوه بر اینها، خیلی از پلتفرم های شبکه های اجتماعی هم هر زمان که یه برندی اسم برده بشه به مدیر صفحه اون برند پیغام میدن. همیشه هر وقت کسی درباره شرکتتون نظری میذاره، چه مثبت و چه منفی، بهش جواب بدید. این کار باعث میشه مردم دیگه ای که نظرات رو میخونن بفهمن که شما به نظرات مشتریهاتون و اینکه مردم چه فکری راجع به کارتون میکنند اهمیت میدید.
برای گرفتن نظر باید روی دو جا تمرکز کنید: یکی صفحه فیسبوک شرکتتون و یکی دیگه صفحه گوگل مای بیزنس. این دو تا مهمترند. خیلی ها برای اینکه ببینن اطرافیانشون اعم از فامیل و دوستان راجع به یه شرکتی چه نظری دارند و راضی هستند یا نه، به فیسبوکشون سر میزنن. بنابراین اگه بتونید نظرات مثبتی روی فیسبوک از بقیه بگیرید، میتونید مشتریهای تازه جذب کنید. گرفتن نظرات مثبت روی گوگل مای بیزنس هم خیلی مهمه چون وقتی کسی شرکتتونو سرچ کنه، این نظرات روی صفحه گوگل ظاهر میشن.
گوگل میگه نظرات مثبت و باکیفیت باعث میشه شرکتتون بهتر دیده بشه. به عبارت دیگه این نظرات از جمله فاکتورهای رتبه بندی در فهرست محلی به شمار میان.
نشانه گذاری داده های سازمان یافته محلی
میتونید به کد وب سایتتون مارک آپ یا نشانه گذاری داده های سازمان یافته – که معمولا بهش نشانه گذاری طرح یا schema.org markup هم میگن – اضافه کنید تا موتورهای جستجو بتونن اطلاعات بیشتری در مورد شرکتتون داشته باشند. اطلاعاتی مثل محصولاتی که میفروشید، نظراتی که جمع کردید، خدماتی که ارائه میدید و مانند اینها.
فقط 31/3 درصد سایتها از این مارک آپ استفاده میکنند و اکثرا هم فقط از ساده ترین نوعش استفاده میکنند. شما میتونید با اضافه کردن نشانه گذاری داده های سازمان یافته در قسمتهای مناسب سایتتون، براحتی شرکتتونو برجسته کنید (و به احتمال زیاد به این طریق بالاتر از رقباتون رتبه بگیرید).
اینطوری اسپایدرهای گوگل بهتر میتونن موضوع محتوای سایتتونو تعیین کنند. گوگل حتی در نظر داره یه ابزار تست داده های سازمان یافته هم بذاره تا بتونید درستی مارک آپ تونو چک کنید.
اگه با کدنویسی مشکل دارید میتونید با Data Highlighter گوگل با استفاده از ماوس محتواتونو مارک آپ کنید. (برای کار کردن با این برنامه باید کنسول سرچ گوگل تونو تنظیم کرده باشید).
با بکارگیری این پنج نکته میتونید کار سئوی محلی شرکتتونو شروع کنید و کم کم از رقباتون بالا بزنید. همین امروز شروع کنید.
- ۹۶/۱۰/۰۳