هیچی بدتر از این نیست که یه مشتری سایت شما رو ول کنه و بره سراغ سایت رقیب. هم عزت نفس آدمو خرد میکنه، هم کسب و کارشو خراب میکنه و هم حتی باعث میشه آدم غبطه بخوره. شاید سایت رقیبتون همون کالاهایی رو عرضه میکنه که شما میکنید، شاید قیمتهای کمتری روی محصولاتش گذاشته و حتی شاید برای یه محصول مشابه که شما هم دارید قیمت بیشتری گذاشته باشه. دلیلش هرچی که هست، اگه سایتتونو بهتر کنید به اصلاح مشکلات احتمالی ناشی از شهود آبکی و به دردنخور سایت کمک میکنه. منظور از شهود، تصمیماتیه بی درنگ و بدون تأمل گرفته میشن و قد یه سر سوزن هم ارزش ندارن. مردم توقع دارن یه سایت مدرن، حرفه ای طراحی شده باشه، مرتب تازه بشه و دقیق باشه.
اگه یه مشتری سایتتونو بازدید کنه و با تصاویر حجیم و زیاد و فونتهای ناخوانا و جهتیابی ضعیف مواجه بشه، به نظرتون باز هم احتمالش هست که از سایت خرید کنه؟ بله! اما بیایید فرض کنیم اونموقع خرید نمیکنه و اتفاقی سایت رقیبتونو میبینیه. این دفعه محتوای غنی، رنگهای جذاب و تصاویر سریعی میبینه. براحتی میشه از هر جای سایت به اطلاعات تماس دسترسی پیدا کرد و جهتیابیش به قدری شفافه که حتی بچه 4 ساله هم میتونه درکش کنه. حالا ذهن کاربر با همچین سایتی پر شده. یه تجربه کاربری خوب دیده با کارایی ساده که القا کننده حس راحتی و اعتماده. دیگه قطعا اونا برنده اند.
چرا شما نبردید؟ چی سایت رقیب رو از سایت شما متمایز میکرد؟ ما عادت داریم اول بریم سراغ قیمتها و کیفیت محصولات. خیلی کم فکرمون میره سمت روش ارتباط گیری سایت خودمون و طراحی سایت رقیب. دارکوب تو این مقاله نکاتی رو ارائه خواهد داد که بیننده توقع داره تو سایتتون ببینه:
- اطلاعات تماس و روشهای مختلف برقراری ارتباط
سایت شما دریچه ارتباط گیری شما با کاربرهاتونه و شبانه روز درمورد محصولات شما اطلاعات میده. کاربرها توقع دارن اطلاعات تماستون در دسترس باشه. اونا میخوان چند روش ارتباط گیری روی سایتتون داشته باشید. مثلا فرم تماس، شماره تلفن، آدرس ایمیل همه اینها باید در دسترس بیننده باشه.
- ویژگی های محصول و قیمتهای شفاف
کاربرها توقع دارن قیمتگذاری ها شفاف باشه و درباره محصولات جزئیاتی ارائه بشه. اونها میخوان بین خدمات/محصولات مختلف مقایسه کنن و بهترین و به صرفه ترینشونو انتخاب کنن. تقریبا 6 نفر از هر 10 نفر فرد بالغ (58%) قبل از خرید، درباره محصولات و خدمات مورد نیازشون به طور آنلاین تحقیق میکنن.
- طراحی موبایلی و واکنشگرا
کاربرها انتظار دارن سایت واکنشگرا و روی سایت قابل استفاده باشه تا بتونن به راحتی از طریق دستگاه تلفن همراهشون سایت رو نگاه کنن. 34% از کاربران اینترنت اغلب از طریق دستگاه موبایل یا تبلت آنلاین میشن. به کاربرها اون چیزی رو که میخوان بدین: یه سایت واکنشگرا.
- سایت سریع
این دیگه نیازی به توضیح نداره، اما چون خیلی شایعه، ترجیح میدم راجع بهش توضیح بدم. الآن دیگه سایتها باید سریع بارگذاری بشن. اگه شما سایتتون واکنشگراست اما کند بارگذاری میشه، کاربرها باز هم باید صبر کنن و طبق آمار و شواهد احتمالا سایتتونو میبندن و زیاد منتظر نمیمونن. حوزه توجه انسان از 12 ثانیه در سال 1380 به 8 ثانیه در سال 1392 کاهش پیدا کرده. بنابراین محتوای سریعتر ایجاد کنید.
- تصاویر با محوریت برند (نه تصاویر دانلودی از اینترنت)
کاربر توقع داره محور اصلی بیشتر تصاویر خود برند باشه. در واقع میخواد تصاویر قصه محصولات برند رو روایت کنن. ما تو جامعه بصری زندگی میکنیم. بشر تصویر رو 4 برابر بیشتر از متن به یاد میاره. یعنی 80% از اونچه که میبینیم و 20% از اونچه که میخونیم تو ذهنمون محفوظ میمونن.
تصاویر تو جلب توجه مخاطب سایت میتونن خیلی قدرتمند عمل کنن، اما نکته اینجاست که باید مرتبط باشن. کاربرها از تصاویر دانلودی از اینترنت و تکراری متنفر شدند. اینجور تصاویر نمیتونن ویژگیهای محصولات واقعی رو به نمایش بذارن و از این نظر اصالت ندارن.
- سایت و امنیت آنلاین
کاربرها توقع دارن سایت امن باشه. این نیاز هر کاربریه و تا از این نظر نتونه به سایت اعتماد کنه، نه فرمی پر میکنه و نه از سایت فروشگاهی خرید میکنه. استفاده از گواهی SSL بین سایتها تا 48% افزایش یافته. حفظ اطلاعات شخصی و آلوده نشدن به دستهای پلید کلید موفقیته هر سایتیه.
این مسئله اونقدر مهمه که موتور جستجوهای بزرگی مثل گوگل شروع کردند که سایتهای دارای گواهی SSL رو تو موقعیتهای بالاتر قرار میدن. این شرکتها به خوبی از اهمیت امنیت سایتها آگاهند چون میدونن کاربرهاشون چی میخوان.
- طراحی سایت مؤثر
کاربرها توقع دارن طراحی سایت موثر باشه. کاربر میخواد سریع به محتوای مورد نظرش برسه، چه با دو تا کلیک چه بدون کلیک. اگه میبینید کاربرهای سایت شما خیلی دنبال قیمت میگردن، پس باید قیمتها رو به روشی خلاقانه بالای صفحه اول سایتتون بذارید یا حداقل یه گزینه جهتیابی اصلی بذارید تا با یه کلیک بتونن بهش برسن.
پس میبینید که برای مناسب سازی سایت مطابق با نیازهای کاربرهاتون نیاز به بعضی از معیارها یا داده های تحلیلی هست. برای دستیابی به این داده ها ابزارهای زیادی در دسترس هست که بیشترشون هم رایگان هستن. گوگل آنالتیک خدمات رایگانیه که هزاران روش برای آزمون محتوای درون صفحه ارائه میده و کاربرها میتونن به راحتی ازشون استفاده کنن.
- طراحی سایت حرفه ای
کاربرها توقع یه طراحی خوب دارن. دیگه سال 1372 نیست که فقط همینکه سایت داشته باشیم (حتی زشت و با طراحی بد) از رقبا جلو بیفتیم. الآن 1395 شده و تعداد سایتهای ساخته شده حداقل 1 میلیارد تاست.
تقریبا همه شرکتها یه سایت دارن و اگه شما نداشته باشید، شرکتی که همین دیشب بنا شده یا یه استارتاپی که داره دنبال جذب سرمایه گذار میگرده که اولین محصولاتشو تولید کنه، ازتون جلو میزنه. وقتی همه چیز مشابه باشه، تنها چیزی که تو ذهن مشتری خطوط رقابتی رو میسازه، طراحی و کیفیت سایته. این اولین چیزیه که مشتری از شما میبینه.
تو مورد شماره اول گفتیم که سایت از طرف شما با کاربرهاتون ارتباط برقرار میکنه و بهترین معرف برای کالاهای شماست، به شرط اینکه خوب طراحی شده باشه. چون تقریبا 60% از کاربرها درباره یه محصول تحقیق میکنن و بعد تصمیم به خرید میگیرن، داشتن یه سایت با کیفیت میتونه شما رو تو ذهن کاربر و مشتری از بقیه رقبا جلو بندازه.
از طراحی های رایگان سایت یا طراحیهایی که دوستاتون ساختن برای سایت شرکتتون استفاده نکنید. از طراحی های حرفه ای برای برندتون استفاده کنید تا کاربر جذب کنید.
- ۹۶/۰۸/۲۱