نگاه گذرایی به تعریف خرید و فروش اینترنتی می پردازیم.
خرید آنلاین شکلی از تجارت الکترونیک است که به خریدار اجازه میدهد به طور مستقیم و از راه اینترنت و به وسیله مرورگر اینترنت محصول یا سرویسی را خریداری کند.خریداران یا به طور مستقیم وارد وبسایتی می شوند و به دنبال محصول مورد نظر خود می گردند، ویا با جستجو در موتورهای جستجو مانند گوگل و وارد کردن نام محصولی که می خواهند، فروشگاه هایی که آن محصول را دارند برایشان نمایش داده می شود.خصوصا در سال های اخیر مشتریان قادرند به وسیله طیف وسیعی از دستگاه ها و کامپیوترها مانند رایانه های شخصی، لپ تاپ ها، تبلت ها و تلفن های هوشمند خرید های اینترنتی خود را انجام دهند.
خرید اینترنتی همانند خرید در یک مرکز تجاری یا یک مغازه خرده فروشی است که خریدار با دادن پول، محصول را دریافت می کند که به این فرآیند اصطلاحا “Business-to-Customer ” وبه اختصار (B2C ) می گویند.اگر فروش محصول یا خدمات توسط شرکتی به شرکت دیگر صورت پذیرد به آن “Business-to-Business “(B2B ) می گویند.در اکثر فروشگاه های اینترنتی معتبر مشتری توانایی انتخاب محصول یا سرویس، دیدن عکس ها و تصاویر محصولات، به همراه دریافت اطلاعات و خصوصیات آنها، قابلیت ها و قیمت را دارد.
در فروشگاه های آنلاین معمولا مشتریان می توانند به وسیله قابلیت های جستجوی پیشرفته بر اساس مدلی خاص، برند یا قیمت محصول موردنظر را پیدا کنید.برای انجام شدن خرید اینترنتی مشتریان ابتدا باید به اینترنت دسترسی داشته باشند و همچنین یکی از امکانات پرداخت آنلاین رادارا باشند، مانند داشتن کارت اعتباری بانک به همراه رمز دوم آن.
فروشگاه های اینترنتی برای ارسال محصول عموما دو روند را پیش می گیرند.برای محصولات فیزیکی مانند پوشاک یا کتاب،فروشگاه های اینترنتی محصول را برای مشتریان ارسال میکنند در صورتی که برای کالاهای دیجیتال که حالت فیزیکی ندارند مانند موسیقی یا نرم افزار معمولا آنرا از طریق اینترنت به حساب کاربری مشتری ارسال می کنند یا لینک دانلود اختصاصی را به آن ها می دهد.
- ۹۶/۰۸/۰۷