جذب مخاطب
حتی اگه بهترین بازار یا خدمات رو در سراسر اینترنت هم عرضه کنید، وقتی مردم شما رو نشناسن هیچ فایده ای نداره. متاسفانه تو دنیای رقابتی امروز هم ساخت سایت و رها کردنش به سرانجام نمیرسه. شما باید فعال باشید و خودتون برید سراغ مردم.
حالا شاید با خودتون فکر کنید خب مردم کجا هستند که من برم به سراغشون. جوابتون همینه: شبکه های اجتماعی. در حال حاضر فقط فیسبوک 2 میلیارد کاربر داره!
با توجه به کثرت کسایی که از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند، اینطوری به کل جهان دسترسی دارید و براحتی میتونید هر چیزی رو باهاشون به اشتراک بذارید، وجهه اجتماعیتون رو بسازید و مخاطب جذب کنید. اگه دوست دارید بین میلیونها وب سایتی که روی شبکه جهانی قرار گرفته اند دیده بشید، باید تو بازی شبکه های اجتماعی شرکت کنید.
به این هم توجه کنید که نرخ کلیک روی رتبه بندی موتور جستجو اثر میذاره. بازاریابی شبکه های اجتماعی مردم رو از برند شما آگاه میکنه و وقتی برندتون روی گوگل نمایش داده بشه احتمال اینکه مردم روش کلیک کنند بیشتر میشه.
با توجه به اینکه دارکوب در صنعت بازاریابی دیجیتال اگر بهترین نباشه، یکی از نیروهای مقتدریه که دائما در حال پیشرفت بوده و خواهد بد، من بعنوان یه کاربر اگه چیزی در ارتباط با طراحی وب سرچ کنم، احتمال اینکه از بین نتایج ظاهر شده روی سایت دارکوب کلیک کنم خیلی بیشتره تا سایتهای دیگه. مثلا فرض کنید اگه شما بخواهید اطلاعاتی راجع به کفش بدست بیارید، یه چیزی سرچ کنید و یکی از سایتهایی که نمایش داده میشه سایت آدیداس باشه و بقیه ناشناخته باشند، بیشتر تمایل دارید روی کدوم کلیک کنید؟ در هر حال مردم بیشتر روی شرکتهایی کلیک میکنند که قبلا اسمشو شنیده باشند، بشناسنش و بهش اعتماد داشته باشن.
شبکه های اجتماعی یکی از راههای مؤثر برندسازی و معرفی شدن به مردماند. وقتی کم کم از مخاطبتون کلیک بگیرید روی گوگل هم بالا میایید.
پتانسیل لینکسازی
این دیگه مشخصه… هرچی بیشتر از شبکه های اجتماعی اشتراک بگیرید، مردم بیشتر محتواتونو میبینن و بهتون لینک میدن. چند سال پیش متخصصان سئو فکر میکنند فیسبوک یکی از نشون های رتبه گرفتن محسوب میشه و به خاطر همین به کاربرها پول میدادن که مطالبشونو شیر کنند. حالا میدونیم این طور نیست، بلکه در اصل لینکهایی که بواسطه به اشتراک گذاشته شدن ساخته میشن رتبه سایت رو ارتقا میدن، و ربطی به فیسبوک نداره. وقتی روی شبکه های اجتماعی دیده بشید، مردم پست هاتونو میخونن و اگه خوششون بیاد به اشتراک میذارن و به این ترتیب لینکهای بیشتری میگیرید.
حالا فرقی نمیکنه فیسبوک باشه یا توئیتر یا هر پلتفرم اجتماعی دیگه. فقط مهم اینه که محتوای باکیفیتی بسازید که بتونه روی شبکه های اجتماعی مردم رو جذب کنه.
سرچ های برند شده
تقریبا همه میدونن تو صنعت سئو وقتی مردم اسم برند رو با یه کلیدواژه ای روی گوگل سرچ میکنند، شما میتونید برای اون کلیدواژه رتبه بگیرید. مثلا اگه خیلی از مشتریهای ما اسم ما رو اینطوری سرچ کنند: “طراحی سایت دارکوب” و با محتوای سایتمون هم تعامل مثبتی داشته باشند، گوگل فکر میکنه چون صفحه ما برای عبارت “طراحی سایت دارکوب” خوب رتبه گرفته، پس حتما برای “طراحی سایت” هم خوبه و در نتیجه رتبه سایتمونو برای این عبارت بالا میاره.
اوایل امسال متوجه شدیم یکی از سایتهای مد طی چند سال تونستند برای 88000 کلیدواژه رتبه بگیرند. مشخص شد که علاوه بر معیارهای سئو، نرخ خروج سایت خیلی پایین بود و بیش از 6/3 میلیون فالوئر روی اینستاگرام داشته.
میدونید که اینستاگرام خیلی فرایند لینکسازی خوبی نداره، پس به نظرتون چی شده؟ مردم روی گوگل عبارتهایی مثل “شلوار لی مد” و اینجور چیزها رو سرچ کردند و گوگل با هوش مصنوعیش تونسته نیت مردم رو از سرچ این مدل کلیدواژه ها بفهمه.
اگه مشتریها با سایتی که برای “شلوار لی مد” رتبه گرفته خوب تعامل داشته باشند، گوگل برای “شلوار لی” یا برای “مد” هم به این سایت رتبه میده. و همینطوری تعداد کلیدواژه ها بالا میرن.
کمک به ارتقا
به جز فیسبوک و دیگر شبکه هایی که اسمشون رو تا الآن آوردیم، یوتیوب هم میتونه به ارتقای سایتتون کمک کنه.
یوتیوب در جهان دومین موتور جستجو از نظر تعداد سرچ هاست. درسته که اکثر سرچهایی که روی یوتیوب انجام میشه مقاصد تجاری ندارن، اما باز هم میشه از یوتیوب برای این مقاصد و ارتقای سئوی سایت استفاده کرد. میتونید برای تبلیغ برندتون فیلم بسازید و اگه درست این کارو انجام بدید، میتونید کاری کنید که مردم به فیلم هاتون لینک بدن و به این ترتیب فیلم هاتون روی صفحه نتایج موتورهای جستجو هم رتبه بگیره.
در کل، اکثریت مردم از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند و هدفشون هم کار نیست، بلکه بیشتر برای سرگرمی و علایقشون هست. بنابراین اگه بتونید روشهای مختلفی به تولید محتوا بپردازید، مثلا مطالب بامزه یا هرچیزی فارغ از چارچوبهای تجاری و خدماتی بنویسید، میتونید بیشتر همراهی مردم رو داشته باشید.
نتیجه
هیچ کس نمیدونه گوگل قراره نشونه های شبکه های اجتماعی رو در الگوریتمش بیشتر کنه یا نه (حتی نمیدونیم تا الآن این کارو کرده باشه). فارغ از اینکه سرچ های اینده گوگل چطور میشه، مشخصه که شبکه های اجتماعی میتونه به سئوی سایت کمک کنه.
نهایتا اینکه سئو یعنی تبلیغ و معرفی برند، خدمات و محصولات به صورت آنلاین و پلتفرم های اجتماعی هم روش خیلی خوبی برای عرضه محتوا به مردم محسوب میشن.
- ۹۶/۰۷/۰۲