روشهای تحقیق از طراحی لوگو
قبل از اینکه قلم بدست بشید و کار طراحی رو شروع کنید، باید تحقیق انجام بدید. تو این مرحله 5 نکته در مورد این پروسه رو ذکر میکنیم:
1- رقباتونو بشناسید
قبل از اینکه کار طراحی لوگو رو شروع کنید باید به طور کامل و جامع در مورد بازار هدف تحقیق کرده باشید. برای شروع باید در مورد رقیبهاتون اطلاعات جمع کنید.
همه لوگوهای رقباتونو با هم مقایسه کنید. به این ترتیب میتونید از یه سری مرسومات برندسازیِ بازار کار خودتون هم مطلع بشید و هر از گاهی با بازی کردن با این جلوه های بصری آشنا بتونید به خودتون کمک کنید.
اما یادتون باشه که خیلی از لوگوهای شناخته شده جهان به این دلیل مشهور شدند که رسومات و عادت ها رو کنار گذاشتند و متفاوت فکر کردند.
2- سوالات مناسب بپرسید
داشتن استراتژی داره به بخش مهمی از پروسه برندسازی تبدیل میشه. در عمل یعنی ما باید بیشتر به مقیاس پروژه تکیه کنید و شروعِ این کار پرسیدن سوالات مناسبه.
کتاب هایی در مورد برندسازی نوشته شدند که بعضی هاشون، مثل کتاب "پنج و نیم مرحله" نوشته مایکل جانسون، فرمول استراتژی برندسازی رو با جزئیات کامل شرح دادند و میتونید ازشون استفاده کنید.
تو کتاب پنج و نیم مرحله، نویسنده پیشنهاد کرده در شروع کار این 6 سوال رو بپرسید: چرا ما اینجاییم؟ چی کار میکنیم و چطوری این کارو انجام میدیم؟ وجه تمایز ما از سایرین چیه؟ برای کی این خدمات رو ارائه میدیم؟ بیشتر از همه به چه چیزهایی اهمیت میدیم؟ و در نهایت اینکه چه شخصیتی داریم؟
3- در طول انجام کار انعطاف پذیر باشید
بعد از اینکه برای روش کارتون فرمول نوشتید، نباید این فرمول تبدیل به آیه خدا بشه. اون نیم مرحله اضافی کتاب هم بخاطر همین گذاشته شده؛ یعنی مرحله 2/5 یه منطقه خاکستریه بین استراتژی و طراحی.
تو این کتاب نوشته بعضی از مفاهیم و ایده هایی که در تئوری به نظر باید جواب بدن، در عمل میبینیم برعکسه. بنابراین میتونیم وقتی وارد میدان عمل شدیم گاهی هم به مرحله دو برگردیم و روش کار رو گسترش بدیم.
- ۹۶/۰۶/۲۹